NYHEDER

Udvalgt

Så det nu!!!! Gælder alle — Uddannelsesplan

Kære kollegaer

Vi i bestyrelsen arbejder på, at få så mange kollegaer som muligt på 10 ugers uddannelse med fuld løn, hvor firmaet får  VEU godtgørelse på 119,-kr i timen i støtte.

Disse kurser skal være godkendte AMU kurser, søg på WWW.amukurs.dk, hvor firmaet står for kursus udgiften, samt evt. udgift til en afgangs prøve.

I denne forbindelse er det super vigtigt at ALLE vender tilbage senest d . 29 maj med alle de kurser som kunne være aktuelt lige netop for dig. Ikke bare et kursus, gerne flere forskellige, så der er noget at vælge i mellem.

Søg på dine kurser på:    www.amukurs.dk    og lad dig inspirere.

Vi anbefaler at du kaster dig over dette med det samme, så vi kan nå og komme i hus med en sådan uddannelses aftale for ALLE mand, med firmaets underskrift på samtlige, inden at firmaet kommer med deres opsigelses breve til de af os der bliver ramt! Det skal nævnes her, at vi IKKE er blevet bekendt med et nøjagtigt antal FTE’er som der skal opsiges.

Det er iflg. reglen om hvornår aftalen er lavet, meget vigtigt at der ligger en uddannelses plan klar inden en evt. opsigelse af medarbejderen, ellers kan vi ikke få VEU godtgørelsen til støtte og dermed har vi intet at handle med i forhandlingsudvalget.

Det skal hermed nævnes at en sådan uddannelsesplan ikke er bindende for dig som medarbejder, ej heller for arbejdsgiver, men rigtig rar at have liggende iflg. reglen om en uddannelsesplan før opsigelse af medarbejdere.

Det kan forekomme at der vil være nogen egenholdte udgifter, hvilket er helt fint, det kunne være at man er ude i at få fornyet sit kørekort eller udgift i forbindelse med at have dumpet et kørekursus.

I vedhæftede word dokument, ser i et skema som i bedes printe, for derefter at udfylde med Navn, lønnummer, samt uddannelses kurser i kolonne 1 og evt. dage i kolonne 4. Derefter er det vigtigt at du UNDERSKRIVER MED DATO ud for medarbejder. Tag et billede af dokumentet med din smart phone og upload det i en mail inden d. 29 maj til: perl.thorsen@sas.dk. 

Denne mail skal IKKE bruges til evt. spørgsmål. Den er kun til modtagelse af disse dokumenter.

Please – lav nu lige lidt benarbejde selv, vi har ikke mulighed for at hjælpe 192 mand igennem dette pr. tlf. Det vi efterspørger er ganske enkelt: find en hel del kurser på www.amukurs.dk, minimum 3 kurser og gerne 10 eller flere, der kunne have din interesse, skriv dem alle på det udprintede dokument med din underskrift, så er der noget at vælge imellem, den dag det bliver aktuelt, at lige netop du skal på kursus.

Uddannelsesaftale mellem virksomheden og medlem spirit cargo (1)

Har du spørgsmål til denne uddannelseplan som gælder ALLE mand, der skal være være på arbejdsmarkedet det næste års tid, dvs. % folk der går på pension, % folk der tager orlov), så kontakt os i tidsrummet 9-12 i hverdagene, på:

Henrik Brandt   32 32 21 48

Per Thorsen 26 710 712

HUSK at dette skal være os i hænde senest d. 29 maj, så det er en god ide at komme igang allerede nu!!!

Michael Friis vil snarest komme med nogen uddannelses pakker der kan inspirere og hjælpe os alle lidt på vej. Lige så snart de modtages, lægges de op her på 3fcargo.dk

Det skal dog understreget, at vi i bestyrelsen IKKE har indgået en uddannelses aftale med firmaet, men arbejder sten hårdt på dette. I sidste ende, kræver det at ledelsen også vil dette. Derfor er det super vigtigt at Alle mand vender tilbage på dette opslag, med et upload til givne mail.

Med venlig hilsen uddannelses udvalget

Uddannelsesaftale mellem virksomheden og medlem spirit cargo (1)

www.amukurs.dk

 

Tilføjet d. 19/5-20

Hej Gutter!
I er nød til at finde en printer til det skema!

Vi kan ikke præsentere 192 forskelligt fremstillet skemaer til ledelsen, med dato, underskrift,navn og lønnummer på! Du må have en eller anden mulighed for at printe ? Biblioteket, nabo, ven eller kunde ? Eller i en butik???
Hvis du finder flere kurser end hvad der kan stå på skemaets forside, så skriver du på forsiden, at der også er skrevet på bagsiden og tager billeder af begge sider og sender til min mail på perl.thorsen@sas.dk!
Tro mig, hvis firmaet skriver under på denne aftale, så er det arbejdet værd = 15 ugers uddannelse ? Gi gazzzz Derude, jeg ved at du kan ?

Og tusind tak til jer der allerede har fremsendt billede af udfyldt skema ? det ser fantastisk ud!

Mvh. Thorsen

 

 

Fakta om de nye overenskomster for industrien

Fakta om de nye overenskomster for industrien

De nye overenskomster gælder i tre år frem til den 1. marts 2028. De indeholder en lang række forbedringer, bl.a.:

  • Fritvalgskontoen stiger med to procent fra 9 til 11 procent – der bliver lagt én procent på i 2026 og én procent i 2027.
  • Arbejdsgivernes indbetaling til pension stiger med én procent, og det sker allerede fra den 1. maj 2025. Det betyder, at arbejdsgiverne fremover indbetaler 11 procent og lønmodtagerne 2 procent til pension.
  • Mindstelønnen stiger fra 136,15 kr. til i alt 146,90 kr. i overenskomstperioden.
  • Lønmodtagerne får nye rettigheder til at bruge Fritvalgskontoen til at holde fri sammen med familien. Det er bl.a. ret til fri ved barns tredje sygedag, to årlige børnebørns-omsorgsdage og ret til at ledsage nærtstående ved helbredskonsultationer og samtaler med myndigheder (op til to dage og ved kritisk sygdom op til fem dage).
  • Lønmodtagerne får ret til at sige nej til overarbejde i visse personlige og familiemæssige situationer.
  • Tillæg for overarbejde bliver forøget med 3 procent hvert år. Øvrige tillæg bliver forhøjet med 3,5 procent pr. år.
  • Lønnen til elever, lærlinge og praktikanter stiger med 4 procent i 2025, 3,5 procent i 2026 og 3,5 procent i 2027.
  • Feriefridage bliver fremover lagt på Fritvalgskontoen. Det betyder, at virksomheden skal udbetale pengene for de feriefridage, medarbejderen har tilbage, hvis vedkommende stopper på virksomheden. I dag skal medarbejderen selv bede om at få pengene udbetalt inden for tre uger – og det er der mange, der glemmer. Nu får medarbejderen en sikker udbetaling.
  • Parterne er enige om at sende et fælles signal til virksomhederne om, at den naturlige løsning, når en virksomhed tiltræder overenskomsten på 50 procents-reglen er at lave en optrapningsordning. Det er kun relevant for HK’erne, og en optrapning vil f.eks. sikre dem Fritvalgskontoen – ligesom alle andre på overenskomsten.
  • Funktionærerne får ret til en årlig lønsamtale, hvis de ønsker det.
  • Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af et af CO-industris medlemsforbund, får et vederlag på 9000 kr. årligt.
  • Reglerne for forældreorlov/barsel i overenskomsten bliver udvidet til at omfatte nye familieformer. Det blev gjort muligt via lov i 2024, og nu – ved første mulighed – bliver overenskomsten tilpasset, så også lønnen følger med de nye rettigheder. Overenskomsten giver mulighed for at dele barselsorloven på fuld løn mellem mere end to personer. Soloforældre kan overdrage dele af orloven med fuld løn til nærtstående familiemedlemmer.
  • To ugers ekstra betaling med fuld løn under forældreorlov. Ugerne er til fri fordeling blandt forældrene.
  • Ret til tre ugers ekstra løn under sygdom. Det betyder, at timelønnede i alt har ret til 17 ugers løn under sygdom.
  • Mulighederne for uddannelse bliver forbedret, hvis man bliver opsagt. De fem ugers efter- og videreuddannelse, man kan få ved opsigelse, kan man nu også få op til to uger efter fratrædelse.
  • Ordningen med uddannelsesrepræsentanter bliver udvidet, så man nu får ret til at vælge to på virksomheden – én for timelønnede og én for funktionærer.

Fakta om gennembrudsforliget på det private arbejdsmarked

  • Det er de konkurrenceudsatte erhverv i industrien, der forhandler først på det private område. Derfor kaldes industriens overenskomster for gennembrudsforliget. De sætter den økonomiske ramme for de efterfølgende overenskomster, der skal forhandles. Det sikrer, at danske virksomheder bevarer deres konkurrenceevne over for udlandet, så vi bevarer indtjening og job i Danmark.
  • De to overenskomster, der er omfattet af forhandlingerne mellem Dansk Industri og CO-industri, er Industriens Overenskomst for faglærte og ikke-faglærte og Industriens Funktionæroverenskomst for tekniske og administrative funktionærer. Disse overenskomster gælder direkte for ca. 6.000 virksomheder og omfatter ca. 230.000 medarbejdere.

Referat af Generalforsamling.

Kort referat af Generalforsamling:

 

Følgende beretning er godkendt:

 

Bestyrelsen-Kasserens-Miljø.

 

Forslag på GF.

Nej til julegaver, årsagen er at vi som klub/bestyrelse, skal kikke på vores omkostninger som er for høje i forhold til indtægter.

Dog er der forhold, som i år gør at der er ekstra ordinære store omkostninger til  mærkedage.

 

Der er nedsat et festudvalg, som skal arbejde med at vi skal fejre at klubben bliver 60 år d. 09 jan. 2023

Hvis man har gode ideer til dette, kan man kontakte Daniel Nielsen-Lars Ottesen- Theis Raagaard-Jan Grundahl.

 

Det blev også vedtaget at klubben skal nedsætte et lønudvalg, men henblik på at  gennemgå et antal lønsedler, da korrekt afregning/forståelse af lønsedlen, kan lægge et lille stede.

Lykkes det ikke, selv at få, denne gennemgang med hjælp af 3F Kastrup, er der mulighed for at betale ekstern revisor, for gennemgang.

 

Vedr. Valg til bestyrelsesposter, så skal der være kampvalg, der er opstillet 4 kandidater.

 

Der skal vælges 3. (Så der kan afkrydses ved max. 3 kandidater)

 

De 4 Kandidater er.

Bjørn Egeborg.

Daniel Nielsen.

Kenneth Hansen.

Morten Larsen.

 

Valg vil starte på mandag d.16 maj  og vil være afsluttes fredag d. 10 jun. kl.15.00

Hvor efter stemme udvalg, dem der er på arbejde vil forstå optælling.

 

Selve valghandlingen står Henrik Brandt og jeg for, det forgår ved at vi kommer rundt eller man kontakter os.

Det er også vigtigt at kørslen, komme en tur ind i pakhuset, da det er lidt besværligt at komme ud med stemmeboks, vi vil dog også prioritere at komme der ud.

 

 

 

Vh. Kim John Christiansen

 

Forlængelse af nuværende tørnaftale.

 

Kære kolleager.

Hermed seneste opdateringer vedr. Ny forlængelse af midlertidig tørn aftale.

Hvorfor dette, for at de involveret parter kan får mere tid til en mere permanent aftale.

Som kan sigte på, muligheden for mere fri i weekenden.

Hovedet overskriften i den nye midlertidige aftale, er følgende.

Der hvor det er muligt, da giver ledelsen mere weekendfrihed, oftere ind hver 3 weekend.

I de tilfælde, hvor der gives en ekstra fridag i arbejdsweekend, da kan det udløse enkelte fridag, i hverdagen, dog ikke at man skal arbejde 4 arbejdsdag en fri 4 arbejdsdag.

Vi vil også arbejde på en mere rimelig fordeling af dag/aften vagter, dog er der et større behov for ind møde på dagvagter, da det er der det meste af produktionen er.

Dem som pt. går på fast dag/aften vil forsætte med dette, til udgangen af april.

Tørne skal som altid godkendes af klubben/tillidsmanden.

Det vil sige at arbejde med at lave de nye tørne går i gang nu, der ved kan man også se sin tørn efter den 1 mar. MEN DEN ER IKKE ENDELIGT, SÅ VENT NU MED AT HENVENDE JEG, TIL I MODTAGER BESKED OM AT NU ER TØRNEN FRIGIVET.

Kære politikere, tag ansvar for SAS’ ansatte

Kære politikere, tag ansvar for SAS’ ansatte
Velkommen til markering d 4. november!
Under corona-pandemien har den danske stat og politikerne holdt en økonomisk hånd under SAS. Det er vi
ansatte dybt taknemmelige for.
Desværre presser vores allesammens flyselskab sine ansatte i en grad, der er uværdig for et statsejet
selskab.
Vi faglige har siden SAS’ oprettelse og igennem hver eneste krise siddet loyalt og konstruktivt omkring
forhandlingsbordet. Vi har fokuseret på løsninger, selvom det har kostet dyrt på både løn, vilkår og trivsel.
Sådan har vi også gjort under pandemien, som samtidig har kostet os gode kollegaer og presset
arbejdsmiljøet til det yderste.
Denne loyalitet og konstruktive tilgang besvarer SAS nu med at:
– opsige og bryde aftaler!
– outsource arbejdspladser!
– true sig til ro og orden!
– udhule arbejdsvilkårene!
SAS’ ledelse skubber ’nødvendighedens politik’ foran sig. Men nødvendighedens politik legitimerer ikke, at
SAS opfører sig uanstændigt og illoyalt over for de mennesker, som ER SAS! Vi har båret dette firma
igennem krise på krise, imens ledere har forladt selskabet i takt med deres projekter har slået fejl.
SAS er i krise, det forstår vi. Vi mærker det på vores egne kroppe hver eneste dag. Men kriser skal
håndteres i samarbejde, og vi oplever, at SAS’ appetit for samarbejde kan ligge på et meget lille sted.
Det er nødvendigt at gøre noget men det skal gøres ordentligt! Det forventes også af os ansatte, når flyene
skal afsted! Når ikke SAS vil tage initiativet, må vi gøre det. Derfor vil vi markere over for SAS og politikerne
– SAS’ ejere – at vi ønsker samarbejdet.
Så tag din familie, venner og kollegaer under armen og kom og støt op om vores opråb foran Christiansborg.
Finansministeren, regeringen og Folketinget skal vide, hvad der sker i Skandinaviens stolte flyselskab!
Praktisk:
Vi mødes ved Storkespringvandet kl. 10.45. Her vil der være t-shirts, veste, bannere m.m., som I kan bære
for at signalere jeres støtte. Herefter går vi sammen over til Christiansborg.
Der vil være dejlig varm kaffe og regnslag, hvis det danske efterårsvejr lever op til sit ry.
Vel mødt!

Sammen for et anstændigt arbejdsliv i SAS

Velkommen til markering d 4. november.
Vi mødes ved Storkespringvandet kl. 10.45
Christiansborg kl. 11.00
Varighed: 1 t. 30 min.
Offentligt Alle på eller uden for Facebook
Velkommen til markering d 4. november!
Under corona-pandemien har den danske stat og politikerne holdt en økonomisk hånd under SAS. Det er vi ansatte dybt taknemmelige for.
Desværre presser vores allesammens flyselskab sine ansatte i en grad, der er uværdig for et statsejet selskab.
Vi faglige har siden SAS’ oprettelse og igennem hver eneste krise siddet loyalt og konstruktivt omkring forhandlingsbordet. Vi har fokuseret på løsninger, selvom det har kostet dyrt på både løn, vilkår og trivsel. Sådan har vi også gjort under pandemien, som samtidig har kostet os gode kollegaer og presset arbejdsmiljøet til det yderste.
Denne loyalitet og konstruktive tilgang besvarer SAS nu med at:
– opsige og bryde aftaler!
– outsource arbejdspladser!
– true sig til ro og orden!
– udhule arbejdsvilkårene!
SAS’ ledelse skubber ’nødvendighedens politik’ foran sig. Men nødvendighedens politik legitimerer ikke, at SAS opfører sig uanstændigt og illoyalt over for de mennesker, som ER SAS! Vi har båret dette firma igennem krise på krise, imens ledere har forladt selskabet i takt med deres projekter har slået fejl.
SAS er i krise, det forstår vi. Vi mærker det på vores egne kroppe hver eneste dag. Men kriser skal håndteres i samarbejde, og vi oplever, at SAS’ appetit for samarbejde kan ligge på et meget lille sted.
Det er nødvendigt at gøre noget men det skal gøres ordentligt! Det forventes også af os ansatte, når flyene skal afsted! Når ikke SAS vil tage initiativet, må vi gøre det. Derfor vil vi markere over for SAS og politikerne – SAS’ ejere – at vi ønsker samarbejdet.
Så tag din familie, venner og kollegaer under armen og kom og støt op om vores opråb foran Christiansborg. Finansministeren, regeringen og Folketinget skal vide, hvad der sker i Skandinaviens stolte flyselskab!
Praktisk:
Vi mødes ved Storkespringvandet kl. 10.45. Her vil der være t-shirts, veste, bannere m.m., som I kan bære for at signalere jeres støtte. Herefter går vi sammen over til Christiansborg.
Der vil være dejlig varm kaffe ☕️ og regnslag, hvis det danske efterårsvejr lever op til sit ry 🌦
Vel mødt!
HK luftfart – SAS
3F Cargo
537 Serviceklubben – Flymekanikerne i SAS
Flymedarbejdernes Klub
Ekspeditionsmedarbejderne – SAS Ground Handling
DPF – Dansk Pilotforening
CAU – Cabin Attendants Union

Kan være et billede af tekst, der siger "Time Airline Το 13:20 14:15 14:20 14:25 SAS SAS SAS SAS SAS Information Cancelled Cancelled Samarbejde Socialt ansvar Jobsikkerhed Outsourcing Londumping 15:30 New time never Boarding Boarding CAU CABIN ATTENDANTS UNION HK Luftfart SAS 537 SERVICEKLUBBEN Flymekanikerne SAS 3F Cargo mRagngeRk DPF"

 

Ny løn for nyansatte

Kære kolleger

Klubben har modtaget et informationsbrev fra SGH vedrørende ny løn struktur til fremtidige kolleger.

Den nye løn har på ingen måde været til forhandling, men er fastlagt ensidigt af ledelsen.

Nyansatte kolleger vil fra 1. juni 2021 få en permanent lavere løn samt tillæg end de medarbejdere, der er ansat i SGH i dag.

Tilsyneladende er der ingen nedre grænse for, hvad 3Ferne skal betale for, både under og efter denne pandemi.

Med dette tiltag vil der blive etableret et A- og et B-hold – dette tager klubben kraftigt afstand fra.

Det vil ikke blot skabe ulighed, men vi frygter også, at det vil give et dårligt arbejdsmiljø, såvel som et dårligt arbejdsklima.

To mand, der laver præcis det samme arbejde, og med samme kvalifikationer, vil få to forskellige lønninger. Dette er helt nye standarder i en virksomhed, som altid har kunne behandle medarbejderne med samme arbejde ens. Det er åbenbart slut.

Hvis der på et tidspunkt kommer en ny overtallighedssituation, hvad vi naturligvis ikke håber, står kollegerne tilbage med spørgsmålet: Hvem bliver så afskediget? –  Dem med ny lavere løn, eller dem med lønvilkår som i dag?

Dette kan man kun gisne om, men det sætter medarbejderne i en utryg og usikker situation.

I ved, at klubben er gået langt – meget langt – for at bakke op om firmaet i den svære Corona-krise.  Men permanent lønnedgang til alle kommende ansatte, mener klubben ikke er vejen frem, og vi frygter, at det gør det svært at tiltrække kommende kolleger.

Men klubben er som altid klar til forhandling!

Ferielotteriet 2020 og 2021

Hej Alle

Her er ferielotteriet fra 2020 og 2021

Ferielotteri 2020

57730: Jesper Meinecke

52444: Thomas Laursen

53759: Anwar Chabayta

50863: Allan Gredar

52899: Rene Kolze

52790: David Aquino

57506: Jan Jørgensen

58589: Jan Stranding

52757: Claus Nørgaard

52699: Lars Samuelsen

50079: Jan Petersen

59398: Joselito Gales

59188: Ozay Okumus

52735: Steen Dupont

51884: Kenneth Hansen

52457: Kenneth Nielsen

59282: Andreas Kaufmann

50032: Henrik Brandt

51524: Henning B Nielsen

52965: John Ø Andersen

54067: Torben Christensen

51918: Johnny H Hansen

50144: Brian Jørgensen

51285: Nikolaj Riber

59279: Sinisa Mitrovi

50857: Torben Lindkvist

51215: Bjarne Holland Møller

51226: Per Grundal Andersen

57483: Henning Klærke

57116: Karsten Laursen

 

Hvis der er nogle af jer som har kontakt til kollegaer som er blevet opsagt må I gerne kontakte Kim Sander.

 

Ferielotteri 2021

51913: Ole Jørgensen

52646: Murat Erden

51300: Bent Danielsen

52653: Rene Hansen

58284: Claus Simonsen

57083: Michael H Pedersen

58429: Per Fejer

52581: Henrik Kjær

57128: Bent Andersen

58688: Sten Petersen

51925: Glen Thesmer

51819: Peter Thers

59190: Keith Hughes

57379: Jørgen D Christensen

59879: Jan Grundal Andersen

55452: Nick Petersen

58012: Kim G Jørgensen

52510: Johnny F Hansen

53616: Shoaib Younossi

53876: Rogelio Abundo

59186: Morten Mackenhauer

53758: Morten Hammer

57966: Per Nielsen

58113: Johnny Nielsen

52461: Torben Laugesen

52576: Sune Johansen

51302: Aleksej Frederiksen

51227: Tommy Pedersen

52307: Steen Madsen

51271: Amir Keyhan Aghal

52436: Morten Lazzarotto

 

Stor tillykke til alle vinder.

Udtalelse til SAS og DI

Udtalelse til SAS og DI
Nødråb fra lufthavnen: Nej til trusler – ja til samarbejde
Tillidsrepræsentanter fra fagforbundene i SAS sender hermed en fællesudtalelse til ledelsen i SAS
og Dansk Industri. Vi oplever nemlig, at SAS bruger hjælpepakkerne fra staten som påskud for varige
forringelser af løn- og arbejdsvilkår.
Tillidsrepræsentanter fra 3F og HK var forleden samlet for at drøfte SAS-ledelsens håndtering af
spareforhandlingerne under corona.
Vi må konstatere, at SAS-ledelsen i forhandlingsrunderne med de respektive fagforeningsgrupper bevidst
har brugt hjælpepakkerne fra staten som påskud til at tvinge varigt forringede løn- og arbejdsvilkår for
medarbejderne igennem. Reelt er der tale om et opgør med den danske model.
Medarbejderne i SAS har under krisen for luftfarten givet den ene hjælpende hånd efter den anden. Dette er
blandt andet sket i form af hjemsendelse på lønkompensation, hvor næsten hele arbejdsstyrken har været
hjemsendt. I den forbindelse bidrog vi med at opgive pension, indskud på fritvalgskontoen og feriefridage.
I øjeblikket er størstedelen af vores kollegaer omfattet af arbejdsfordeling på 40-50%. Dette vil sige, at
arbejdsgiver sparer på lønomkostningerne, mens medarbejderne er sendt på arbejdsløshedsdagpenge.
Det er noget, der kan mærkes i familierne og de små økonomier, men medarbejderne elsker deres
arbejdsplads, og vi er klar til at strække os langt.
Vi er endvidere gået så langt, at vi har meddelt jer, at vi er klar til at se på midlertidige forringelser helt frem
til 2023, hvor der skal forhandles overenskomster igen.
Det er utilstedeligt, at SAS-ledelsen og DI ikke tager imod tillidsrepræsentanternes og medarbejdernes
udstrakte hånd med de allerede foreslåede løsningsmodeller. Jeres svar er varige forringelser og trusler om
fyringer og udliciteringer.
Vi ansatte ved om nogen, at det er en svær tid for luftfart – men vi kigger sammen ind i en fremtid, hvor
flyene og branchen kommer på vingerne igen. Lad os nu i fællesskab finde de rette løsninger, så vi sammen
kan arbejde for en god og sund virksomhed og komme igennem den sidste svære coronatid.
Vi har meget svært ved at se for os, at det er politikerne på Christiansborg, som mener, at den enkelte
medarbejder skal bære en så stor en del af regningen for coronakrisen i form af en generel og permanent
forringelse af arbejds- og lønvilkårene i lufthavnen.
På vegne af medarbejderne
Ekspeditionsarbejdernes Klub (3F)
3F Spirit
HK Luftfart SAS (HK)